WSDZ w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w ŚWIECIU w roku szkolnym 2023/ 2024
PROGRAM
REALIZACJI
WEWNĄTRZSZKOLNEGO
SYSTEMU
DORADZTWA
ZAWODOWEGO
w
Zespole Szkół Ponadpodstawowych
w
ŚWIECIU
w
roku szkolnym
2023/
2024
opracowała: Izabela Kulczyk
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
Wstęp
Założenia WSDZ,
Podstawy prawne
Cel główny oraz działania związane z doradztwem zawodowym w poszczególnym oddziale szkolnym, w tym:
Formy i metody pracy doradczej,
Sojusznicy i sieci współpracy,
Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole
A Technikum
Działania związane z doradztwem zawodowym
Warunki i sposób realizacji
Treści programowe
B Liceum Ogólnokształcące
Działania związane z doradztwem zawodowym
Warunki i sposób realizacji
Treści programowe
C Branżowa Szkoła I Stopnia
Działania związane z doradztwem zawodowym
Warunki i sposób realizacji
Treści programowe
CZĘŚĆ II
Monitoring i ewaluacja WSDZ
Słownik pojęć
CZĘŚĆ I
Wstęp
Szkoła ponadpodstawowa to przedostatni etap zorganizowanej nauki. Jest to też czas, w którym młody człowiek pogłębia i weryfikuje swoje zainteresowania i mocne strony. Dokonał pierwszego wyboru zawodowego, na etapie liceum ogólnokształcącego ponownie poznaje świat zawodów, a także podejmuje decyzje edukacyjno-zawodowe. Również poznaje rynek pracy i podejmuje pracę w ramach praktyk zawodowych. Uczy się zaplanować własną karierę i wyznaczać nowe ścieżki w dorosłym życiu zawodowym. Jest to szczególny czas dla młodego człowieka ze względu na intensywne nabywanie i rozwój kompetencji społecznych i pracowniczych. Środowisko szkolne wspiera ucznia w samopoznaniu, a prawidłowy jego rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny warunkuje powodzenie na ścieżce edukacyjno-zawodowej.
Założenia WSDZ
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa rolę i zadania doradcy zawodowego, nauczycieli, specjalistów w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, umie samodzielnie wybrać szkołę policealną lub studia wyższe, ma plany na przyszłość.
3. Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2018, poz. 1675),
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703),
A. Działania związane z doradztwem zawodowym w TECHNIKUM dla:
•uczniów,
•rodziców,
•nauczycieli.
Cel główny: wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy, również przygotowanie uczniów do roli pracownika, pracodawcy na aktualnym rynku pracy, a także wsparcie rodziców i nauczycieli w ich działaniach doradczych na rzecz młodych ludzi
Działania kierowane do uczniów:
•udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
•prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji zawodowych;
•przygotowanie do olimpiad i konkursów dotyczących kariery zawodowej, np.: Olimpiady z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową, Olimpiady o Polskim i Europejskim Rynku Pracy;
•realizowanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach przedmiotowych z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu;
•angażowanie w organizację uroczystości i imprez szkolnych – w miarę możliwości w przypadku utrzymującej się pandemii
•promowanie idei wolontariatu – w ramach SKW „Pomagam bo lubię”
•angażowanie w działania na rzecz promocji szkoły;
•pomoc w organizowaniu praktyk zawodowych – przy współpracy z kierownikiem szkolenia praktycznego;
•pomoc w organizowaniu staży zawodowych w ramach Projektów UE oraz działań PUP Świecie;
•organizowanie spotkań rekrutacyjnych z przedstawicielami firm gotowych zatrudniać uczniów i absolwentów
•tworzenie kół zainteresowań zgodnie z oczekiwaniami uczniów;
•inspirowanie do zdobywania nowych umiejętności poprzez udział w dodatkowych zajęciach zawodowych;
•organizowanie spotkań informacyjnych z przedstawicielami instytucji rynku pracy – w małych grupach z zachowaniem odległości;
•organizowanie wizyt w firmach, w których znajdują się stanowiska pracy zgodne z kierunkiem kształcenia uczniów
•informowanie o dodatkowej ofercie kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego;
•organizowanie spotkań z osobami prezentującymi własne ścieżki rozwoju zawodowe-go (absolwenci szkoły, przedstawiciele zawodów)
•umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych i targach dotyczących rynku pracy
•udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, planowanie własnej działalności oraz samopoznanie;
•inspirowanie i pomaganie w przygotowywaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD)przez uczniów
- przygotowanie referencji dla komisji rekrutacyjnych w uczelniach wyższych oraz dla pracodawców
Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
•umożliwianie zainteresowanym osobom udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
•prowadzenie lekcji koleżeńskich;
•prezentowanie działań WSDZ na posiedzeniach rady pedagogicznej;
•organizowanie wizyt studyjnych w firmach
•organizowanie spotkań informacyjnych z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
•organizowanie spotkań informacyjnych z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
•inspirowanie nauczycieli do udziału w stażach zawodowych;
•udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
•wspieranie w realizacji zadań z doradztwa zawodowego.
Działania kierowane do rodziców:
•organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
•organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy – w małych grupach z zachowaniem bezpieczeństwa;
•organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy– w małych grupach z zachowaniem bezpieczeństwa;;
•organizowanie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
•informowanie o targach pracy i edukacji – Targi Pracy i Edukacji w Świeciu – marzec/kwiecień 2023
udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych, między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, Librus, profil na FB „Doradca na Fejsie” - m.in. transmisje na żywo „Your life – rozmawiaj z doradcą”
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
•podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym, które są prowadzone przez doradcę zawodowego w wymiarze wynikającym z ramowych planów nauczania – 10 h w całym cyklu szkolnym;
•podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych – w ramach realizacji projektów UE, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego
•podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. Ogólnopolski Tydzień Kariery – 16-22 październik 2023) lub poza nią, np. Drzwi Otwarte – kwiecień 2023 lub Festiwal Zawodów
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane w formie grupowej i indywidualnej. Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym skierowanych do rodziców oraz nauczycieli także odbywa się w obu tych formach.
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
Dyrektor:
•odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
•współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
•wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
•zapewnia warunki do realizacji doradztwa zawodowego w szkole;
•organizuje w szkole wspomaganie działań związanych z doradztwem zawodowym po-przez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze
Doradca zawodowy:
•określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
•prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kie-runku kształcenia i zawodu;
•wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
•prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
•systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
•planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawca-mi, nauczycielami i specjalistami;
•gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
•organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność działań z zakresu doradztwa zawodowego;
•współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
•wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
•gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
•współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji doradztwa zawodowego;
Wychowawcy:
•określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, również przy pomocy doradcy zawodowego
•włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
•realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych, doradca zawodowy jest zapraszany do przeprowadzenia zajęć
•wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
•współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele przedmiotów (ogólnych i zawodowych):
•eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
•współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów;
•przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodowych;
•prowadzą koła zainteresowań i zajęcia dodatkowe;
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści: np. doradcy zawodowi z PUP, WUP, MCK, psycholodzy
•określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•włączają treści z zakresu doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
•współpracują z wychowawcami klas w ramach realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów;
•włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz:
•współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
•opracowuje i aktualizuje, udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego – książki, czasopisma;
•włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
pielęgniarka:
•udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
•organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków adekwatnych do zawodów wybranych przez uczniów
Uczniowie podczas zajęć mają dostęp do komputerów lub tabletów- 10 szt., na których zainstalowane są programy edukacyjne np. w szkolnym budynku lub bibliotece.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (doradztwo indywidualne) odbywają się w gabinecie doradcy z dostępem do Internetu dla doradcy zawodowego oraz dla uczniów.
Wyposażenie doradcy zawodowego stanowią:
•biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodnik po zawodach, teczki informacji o zawodach, poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);
•sprzęt do ekspozycji materiałów drukowanych (tablice informacyjne, regały na książki, stojaki na ulotki itp.);
•sprzęt do powielania materiałów informacyjnych (np. drukarka, kserokopiarka);
•zbiory informacji drukowanych (informatory, ulotki, czasopisma specjalistyczne, itp.);
•zbiory informacji multimedialnych (filmy, płyty CD, programy komputerowe itp.);
•materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scenariusze zajęć itp.;
•materiały biurowe i inne niezbędne do realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, np. karty do flipcharta, markery
Sojusznicy
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Świeciu (PPP):
•diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
•prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
•prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych
Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli i doradców zawodowych(ODN Bydgoszcz, ORE Warszawa):
•organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
•tworzenie sieci doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
•przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego
Centra kształcenia praktycznego w woj. kujawsko- pomorskim:
•organizowanie praktyk zawodowych dla uczniów;
•organizowanie szkoleń i kursów zawodowych dla uczniów;
•przeprowadzanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe (w przypadku, gdy dane centrum jest ośrodkiem egzaminacyjnym);
•organizowanie szkoleń i kursów zawodowych dla nauczycieli;
Centra kształcenia ustawicznego i zawodowego, szkoły wyższe w woj. kujawsko- pomorskim:
•udostępnianie informacji o ofercie edukacyjnej i zawodowej szkoły - on-line;
•współorganizowanie targów edukacyjnych;
•organizowanie szkoleń i kursów dla uczniów;
•pomoc podczas rekrutacji uczniom zainteresowanym kontynuowaniem nauki po ukończeniu technikum;
•współorganizowanie spotkań informacyjno-doradczych dla uczniów – spotkania na terenie ZSP w Świeciu
Powiatowy Urząd Pracy w Świeciu, Mobilne Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Bydgoszczy:
•udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych;
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie uczniom porad i konsultacji;
•współorganizowanie różnych przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego;
•prowadzenie usługi doradztwa zawodowego na odległość;
•udzielanie porad dotyczących rynku pracy za granicą -usługi doradców Sieci Europejskich Ofert Pracy EURES -udostępnianie informacji na temat ofert pracy w kraju i za granicą;
•udostępnianie publikacji m.in. o sytuacji na rynku pracy;
•współorganizowanie dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkań informacyjno-doradczych np. dotyczących sytuacji na rynku pracy, dotacji na założenie działalności gospodarczej – w małych grupach z zachowaniem środków ostrożności .
Cech Rzemieślniczy w Świeciu:
•współorganizowanie szkoleń zawodowych w formie nauki zawodu w danym rzemiośle;
•udostępnianie informacji na temat organizacji praktycznej nauki zawodu w rzemiośle;
•wyszukiwanie pracodawców (rzemieślników, u których uczniowie mogą realizować praktyczną naukę zawodu)
Ochotniczy Hufiec Pracy (OHP) w Grudziądzu i w Bydgoszczy, Młodzieżowe Centrum Kariery w Grudziądzu, lokalne punkty pośrednictwa pracy, ośrodki szkolenia zawodowego w regionie:
•gromadzenie i udostępnianie ofert pracy, także ofert pracy sezonowej i krótko-terminowej;
•organizowanie giełd pracy;
•organizowanie targów pracy;
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych;
•udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
•organizowanie szkoleń zawodowych dla uczniów
Agencje zatrudnienia:
•prowadzenie pośrednictwa pracy;
•organizowanie spotkań rekrutacyjnych;
•pozyskiwanie ofert pracy dla uczniów i absolwentów szkoły.
Pracodawcy:
•współorganizowanie praktyk zawodowych dla uczniów;
•tworzenie klas patronackich;
•współorganizowanie konkursów zawodowych;
•włączanie się w modyfikowanie programów nauczania;
•współorganizowanie szkoleń, seminariów zawodowych;
•organizowanie staży zawodowych dla uczniów
•zatrudnianie absolwentów
•sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno-zawodową i bazę dydaktyczną szkoły;
•organizowanie wizyt studyjnych w firmach dla uczniów i nauczycieli - Dzień Otwarty w Mondi S.A. - październik 2023
Organizacje pozarządowe:
•propagowanie idei wolontariatu;
•umożliwianie uczniom doświadczania pracy;
•realizowanie wspólnych projektów edukacyjnych
Plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym dla uczniów Technikum w roku szkolnym 2023/24
Klasa I Technikum |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Samopoznanie: mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, wartości, cechy osobowości. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Analiza swoich umiejętności, dostosowanie cech osobowości do oczekiwań pracodawcy |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa II Technikum |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Możliwość podjęcia pierwszej pracy po ukończonym 16 roku życia |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Wstępne kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa III Technikum |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność) |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Preferencje zawodowe, cechy dobrego pracownika |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa IV Technikum |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Aktywne metody poszukiwania pracy. Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej oraz do wystąpień publicznych |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa V Technikum |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Planowanie podjęcia działalności gospodarczej, sporządzanie Indywidualnego Planu Działania. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego i kontynuacji nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych i w systemie kształcenia ustawicznego. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Metody pracy doradczej (poradnictwo grupowe):
Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, mapy myślowe) - wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu,
Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty,
Metody audiowizualne - wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne,
Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne,
Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini - wykłady, pogadanki, debaty.
Wycieczki ( w miarę możliwości) – również do zakładów pracy
porady i konsultacje
spotkania i warsztaty z przedstawicielami firm związanych z poszczególnymi branżami
porady i konsultacje on-line
webinary
wirtualne targi edukacyjne i pracy
B. Działania związane z doradztwem zawodowym w LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM dla:
•uczniów,
•rodziców,
•nauczycieli.
Cel główny: Celem głównym doradztwa zawodowego w liceum ogólnokształcącym jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów, a także informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Działania kierowane do uczniów:
•udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
•prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych;
•pomaganie uczniom w przygotowywaniu Indywidualnego Planu Kariery ( dla zainteresowanych uczniów);
•angażowanie w organizację uroczystości, imprez i konkursów szkolnych poprzez: np. udział w konkursach zawodoznawczych
•promowanie idei wolontariatu, udział w Szkolnym Kole Wolontariatu „Pomagam bo lubię”
•angażowanie w działania na rzecz promocji szkoły
•diagnozowanie potencjału edukacyjno- zawodowego
•organizowanie spotkań z przedstawicielami agencji zatrudnienia (poznawanie metod rekrutacji pracowników)
•tworzenie kół zainteresowań zgodnie z oczekiwaniami uczniów;
•inspirowanie do zdobywania nowych umiejętności poprzez udział w dodatkowych zajęciach ukierunkowujących na zawód;
•organizowanie spotkań informacyjnych z przedstawicielami instytucji rynku pracy - w małych grupach z zachowaniem odległości ;
•organizowanie wizyt w firmach, celu zdobycia wiedzy o zawodach i miejscach pracy
•informowanie o dodatkowej ofercie kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego;
•organizowanie spotkań z osobami prezentującymi własne ścieżki rozwoju zawodowego (absolwenci szkoły, przedstawiciele zawodu)
•umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych i targach dotyczących edukacji policealnej i wyższej oraz rynku pracy -Targi Pracy i Edukacji– będą się odbywały na przełomie marca i kwietnia 2023
•udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, planowanie własnej działalności oraz samopoznanie;
•informowanie o różnych możliwościach edukacyjnych w kraju i za granicą (np. studia wyższe, kwalifikacyjne kursy zawodowe – KKZ, szkoły policealne, biuro Pośrednictwa Pracy za Granicą EURESS);
•omawianie rozmaitych możliwości zdobycia kwalifikacji, doświadczenia;
udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, planowanie własnej działalności i samopoznanie;
•wykorzystanie dostępnych programów oraz platform dla młodzieży, np. moodle, kahoot, udział w transmisjach na żywo za pośrednictwem profilu na FB - Dordaca na Fejsie, audycje z cyklu „Your life – rozmawiaj z doradcą”
- przygotowanie referencji dla komisji rekrutacyjnych w uczelniach wyższych oraz dla pracodawców
Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
Umożliwienie zainteresowanym osobom udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
•prowadzenie lekcji koleżeńskich i otwartych;
•organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku i lokalnego rynku pracy;
•udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
•wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
Działania kierowane do rodziców:
•organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole, również zapraszając pracodawców
•prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów
•informowanie o targach pracy;
•informowanie o targach edukacyjnych;
•udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, kanał You Tube, tablice informacyjne, Librus);
•organizowanie krótkich warsztatów o runku pracy dla zainteresowanych rodziców
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
•podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym, które są prowadzone przez doradcę zawodowego w wymiarze wynikającym z ramowych planów nauczania
•podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami,prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych - ramach realizacji projektów UE, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli)
•podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole , jak np. Ogólnopolski Tydzień Kariery – 16-22 październik 2023 oraz Drzwi Otwarte – marzec/kwiecień 2023 lub Festiwal Zawodów
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
Dyrektor:
•odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
•współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
•wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
•zapewnia warunki do realizacji doradztwa zawodowego w szkole;
•organizuje wspomaganie szkoły w realizowaniu zadań związanych z doradztwem zawodowym polegające na planowaniu i przeprowadzaniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
•określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
•prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
•wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
•prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
•systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
•planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
•gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
•współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
•wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
•gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
•współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego szkoły
Wychowawcy:
•określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
•włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z doradztwa zawodowego;
•realizują tematy z doradztwa zawodowego na godzinach wychowawczych, również wraz z doradcą zawodowym;
•wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
•współpracują z rodzicami w planowaniu ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
Nauczyciele przedmiotów:
•eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
•przygotowują uczniów do udziału w konkursach;
•prowadzą koła zainteresowań i zajęcia dodatkowe;
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści: doradcy zawodowi z innych instytucji, psycholodzy
•określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•włączają treści z zakresu doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
•współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów;
•włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz:
•współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
•opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego – książki, czasopisma;
•włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego, np. Drzwi Otwarte lub Festiwal Zawodów .
Pielęgniarka:
•udziela informacji w kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście wyborów zawodowych dokonywanych przez uczniów
•organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo
Wyposażenie doradcy zawodowego stanowią:
•biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodnik po zawodach, teczki informacji o zawodach, poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);
•sprzęt do ekspozycji materiałów drukowanych (tablice informacyjne, regały na książki, stojaki na ulotki itp.);
•sprzęt do powielania materiałów informacyjnych- drukarka,
•zbiory informacji drukowanych (informatory, ulotki, czasopisma specjalistyczne itp.);
•zbiory informacji multimedialnych (filmy, płyty CD, programy komputerowe itp.);
•materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scenariusze zajęć itp.;
•materiały biurowe i inne niezbędne do realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, np. karty do flipcharta, markery
Sojusznicy:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Świeciu:
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
•prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
•konsultowanie z doradcą zawodowym działań i dokumentów szkolnych
prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
•tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.
Ośrodki doskonalenia i rozwoju edukacyjnego nauczycieli (ODN w Bydgoszczy i Toruniu, ORE w Warszawie):
•organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
•tworzenie sieci doradców zawodowych;
•przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego.
Centra kształcenia praktycznego (CKP):
•organizowanie dla uczniów szkoleń i kursów zawodowych
•organizowanie szkoleń i kursów zawodowych dla nauczycieli;
•podejmowanie współpracy z pracodawcami i organizacjami pracodawców;
•współorganizowanie przedsięwzięć o charakterze zawodoznawczym.
Centra kształcenia ustawicznego i zawodowego w woj. Kujawsko - Pomorskim:
•udostępnianie informacji o ofercie edukacyjnej i zawodowej szkoły;
•współorganizowanie targów edukacyjnych;
•organizowanie szkoleń i kursów dla uczniów;
•pomoc podczas rekrutacji uczniom zainteresowanym kontynuowaniem nauki po ukończeniu liceum ogólnokształcącego;
•współorganizowanie spotkań informacyjno-doradczych dla uczniów.
Uczelnie wyższe w woj. Kujawsko - Pomorskim:
•udzielanie informacji na temat kierunków kształcenia i zasad rekrutacji itp.; szkoły policealne i uczelnie wyższe najczęściej wybierane w woj. Kujawsko-Pomorskim
•prowadzenie dla uczniów warsztatów – np. rozwijających umiejętności społeczne – autoprezentacja, wystąpienia publiczne – miejsce warsztatów budynek szkolny
•organizowanie laboratoriów, wykładów i warsztatów rozwijających zainteresowania uczniów
•organizowanie dni otwartych w szkołach lub na uczelniach;
Powiatowy Urząd Pracy w Świeciu:
•udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych;
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie porad uczniom;
•współorganizowanie przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego;
•prowadzenie usługi doradztwa zawodowego na odległość;
•udzielanie informacji dotyczących rynku pracy za granicą (usługi doradców Sieci Europejskich Ofert Pracy EURES);
•udostępnianie informacji na temat ofert pracy w kraju i za granicą;
•udostępnianie publikacji m.in. na temat sytuacji na rynku pracy – zawody deficytowe i schyłkowe;
•współorganizowanie spotkań informacyjno-doradczych np. dotyczących sytuacji na rynku pracy, dotacji na założenie działalności gospodarczej.
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Bydgoszczy, Młodzieżowe Centrum Kariery w Grudziądzu oraz w Bydgoszczy, lokalne ośrodki szkolenia zawodowego:
•gromadzenie i udostępnianie ofert pracy, także ofert pracy sezonowej i krótko-terminowej;
•organizowanie giełd pracy i giełd zawodów
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych;
•udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
•organizowanie szkoleń zawodowych dla uczniów.
Agencje zatrudnienia w regionie:
•prowadzenie pośrednictwa pracy;
•organizowanie spotkań rekrutacyjnych;
•pozyskiwanie ofert pracy dla uczniów i absolwentów szkoły.
Pracodawcy (Świecie i okolice):
•organizowanie dla uczniów i nauczycieli wizyt studyjnych w firmach -Dzień Otwarty w Mondi S.A. - październik 2023
•współorganizowanie konkursów dla uczniów;
•współorganizowanie dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkań z przedstawicielami firm - w małych grupach z zachowaniem bezpieczeństwa ;
•sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjną szkoły.
Plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym dla Liceum Ogólnokształcącego w roku szkolnym 2023/24
Klasa II LO |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Analiza informacji o zawodach, dostosowanie cech osobowości do oczekiwań pracodawcy |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Analiza i poznanie lokalnego, krajowego i zagranicznego rynku pracy |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa III LO |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Charakterystyka rynku pracy, zawody przyszłości, zawody deficytowe |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Formy aktywizacji zawodowej, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
3 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Wskazywanie możliwości uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji w sytuacji wyboru ścieżki służb mundurowych |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa IV LO |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Autoprezentacja oraz rozmowa kwalifikacyjna |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Własna działalność gospodarcza, skąd pozyskać fundusze na założenie firmy? |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
3 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Kursy i szkolenia, również w ramach funduszy z UE, etyka w miejscu pracy. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Metody pracy doradczej (poradnictwo grupowe):
Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe) - wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu,
Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty,
Metody audiowizualne - wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne,
Wykorzystanie testów i kwestionariuszy
porady i konsultacje on-line
webinary, live – transmisje na żywo
wirtualne i stacjonarne targi edukacyjne i pracy
wycieczki do zakładów pracy
Działania związane z doradztwem zawodowym w Szkole Branżowej I Stopnia
Działania związane z doradztwem zawodowym w branżowej szkole I stopnia ZSP są kierowane do trzech grup adresatów:
• uczniów,
• rodziców,
• nauczycieli.
Cel główny: Celem doradztwa zawodowego w branżowych szkołach jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji i dokonywania zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających poznawanie własnych zasobów oraz analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji1.
Działania kierowane do uczniów:
• udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
• prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno—zawodowych;
• realizowanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach przedmiotowych z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu;
• aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów – np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych
• określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
•współorganizowanie zajęć praktycznych i staży zawodowych przy udziale rodziców orz kierownika praktyk;
• organizowanie spotkań z przedstawicielami
• zachęcanie do pozyskiwania referencji, opinii z miejsc zajęć praktycznych lub miejsc odbywania przez uczniów staży zawodowych;
• prowadzenie kół zainteresowań zgodnie z oczekiwaniami uczniów; (wolontariat SKW „Pomagam bo lubię”)
• inspirowanie do zdobywania nowych umiejętności poprzez udział w dodatkowych zajęciach zawodowych- zajęcia dodatkowe w ramach projektów UE,
• angażowanie uczniów w działania na rzecz promocji szkoły; ( prezentowanie szkoły na targach Edukacyjnych i Pracy, Drzwiach Otwartych Szkoły)
• organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy; (liczne spotkania z przedstawicielami czołowych firm: Mondi, Bart itp. oraz z przedstawicielami branż pracy bezpośredniej z klientem, dla zainteresowanych uczniów
• organizowanie wizyt w firmach, w których znajdują się stanowiska pracy adekwatne do zawodów wybieranych przez uczniów
• udział w targach pracy
• informowanie o targach edukacyjnych– będą się odbywały na przełomie marca i kwietnia 2023
• stosowanie metod aktywizujących (np. metoda projektów, symulacja) wpływających na zwiększenie zaangażowania uczniów i samodzielności w planowaniu kariery;
• organizowanie dla uczniów spotkań informacyjnych z przedstawicielami szkół dla dorosłych (np. SBII – Zespół Szkół w Tczewie);
• informowanie o ofercie kształcenia po ukończeniu branżowej szkoły – w tym o kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ)
• umożliwianie zdobywania dodatkowych uprawnień w trakcie nauki, również w ramach projektów zawodowych UE;
• organizowanie spotkań z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju zawodowego)
• udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, plano-wanie własnej działalności i samopoznanie;
• inspirowanie i pomaganie w przygotowywaniu przez uczniów Indywidualnych Planów Działania (IPD).- wykorzystywanie scenariusza MŁOKZZ, metody M. Achtnicha itp.
Działania kierowane do rodziców:
• organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole – forma spotkań - indywidualna;
• organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy – Targi Edukacyjne i Pracy – w miarę możliwości, również Targi On-Line
• prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów - spotkania z rodzicami- konsultacje indywidualne;
• udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, „Doradca na Fejsie”, tablice informacyjne, e-dziennik).
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
• podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym, które są prowadzone przez doradcę zawodowego w wymiarze wynikającym z ramowych planów nauczania – w klasach 1 – 2h, 2 - 3h, 3- 5h
• podczas zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami (w przypadku magazyniera – logistyka zajęcia praktyczne są prowadzone w szkole z uwzględnieniem wspomagania i umacniania ucznia w wybranym zawodzie),prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli);
• podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole:
- Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
- Ogólnopolski Tydzień Kariery
- Targi Edukacyjne i Pracy
- Drzwi Otwarte Szkoły
- Festiwal Zawodów
- transmisje na żywo „Your life – rozmawiaj z doradcą”
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
Dyrektor:
• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
• współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
• zapewnia warunki do realizowania w szkole doradztwa zawodowego;
• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym polegające na planowaniu i przeprowadzaniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
• określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
• prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
• wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
• prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
• systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
• planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
• gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
• organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
• współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
• wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
• gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
• współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
• włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
• realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele przedmiotów (ogólnych i zawodowych):
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania doradztwa zawodowego dla uczniów;
• przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodowych;
• prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści: np. doradcy zawodowi z PUP, WUP, MCK, psycholodzy
•określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
•włączają treści z zakresu doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
•współpracują z wychowawcami klas w ramach realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów;
•włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
•współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz:
•współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
•opracowuje i aktualizuje, udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego – książki, czasopisma;
•włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
pielęgniarka:
•udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
•organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków adekwatnych do zawodów wybranych przez uczniów
Uczniowie podczas zajęć mają dostęp do komputerów lub tabletów- 19 szt., na których zainstalowane są programy edukacyjne np. w szkolnym budynku lub bibliotece.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (doradztwo indywidualne) odbywają się w gabinecie doradcy z dostępem do Internetu dla doradcy zawodowego oraz dla uczniów, również on-line w sytuacjach szczególnych, np. transmisje na żywo „Your life – rozmawiaj z doradcą” lub konsultacje indywidualne on-line.
Wyposażenie doradcy zawodowego stanowią:
•biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodnik po zawodach, teczki informacji o zawodach, poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);
•sprzęt do ekspozycji materiałów drukowanych (tablice informacyjne, regały na książki, stojaki na ulotki itp.);
•sprzęt do powielania materiałów informacyjnych (np. drukarka, kserokopiarka);
•zbiory informacji drukowanych (informatory, ulotki, czasopisma specjalistyczne, itp.);
•zbiory informacji multimedialnych (filmy, płyty CD, programy komputerowe itp.);
•materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scena-riusze zajęć itp.;
•materiały biurowe i inne niezbędne do realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, np. karty do flipcharta, markery
Sojusznicy
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczne (PPP) w Świeciu:
•diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
•prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
•tworzenie sieci doradców zawodowych, osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.
Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli i doradców zawodowych(ODN Bydgoszcz, ORE Warszawa):
•organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
•tworzenie sieci doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
•przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego
Cech Rzemiosł Różnych w Świeciu przy współpracy CKP w województwie kujawsko-pomorskim:
•organizowanie praktyk zawodowych dla uczniów;
•organizowanie szkoleń i kursów zawodowych dla uczniów;
•przeprowadzanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe (w przypadku, gdy dane centrum jest ośrodkiem egzaminacyjnym);
•podejmowanie współpracy z pracodawcami i organizacjami pracodawców;
Powiatowy Urząd Pracy w Świeciu oraz inne centra informacji i planowania kariery zawodowej w regionie:
•udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych;
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
•udzielanie uczniom porad i konsultacji;
•współorganizowanie różnych przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego;
•prowadzenie usługi doradztwa zawodowego na odległość;
•udzielanie porad dotyczących rynku pracy za granicą (usługi doradców Sieci Europejskich Ofert Pracy EURES PUP TORUŃ);•udostępnianie informacji na temat ofert pracy w kraju i za granicą;
•udostępnianie publikacji m.in. o sytuacji na rynku pracy;
•współorganizowanie dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkań informacyjno-doradczych np. dotyczących sytuacji na rynku pracy, dotacji na założenie działalności gospodarczej.
Inkubator Przedsiębiorczości w Świeciu
•współorganizowanie szkoleń zawodowych w formie kursów doskonalących
•wyszukiwanie pracodawców (rzemieślników, u których uczniowie mogą realizować praktyczną naukę zawodu);
•pośredniczenie w podpisywaniu umów między uczniem a pracodawcą.
Ochotniczy Hufiec Pracy (OHP) w Grudziądzu oraz w Bydgoszczy, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Bydgoszczy:
•gromadzenie i udostępnianie ofert pracy, także ofert pracy sezonowej i krótko-terminowej;
•organizowanie giełd pracy;
•organizowanie targów pracy;
•diagnozowanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych;
•udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
•organizowanie szkoleń zawodowych dla uczniów
Agencje zatrudnienia:
•prowadzenie pośrednictwa pracy;
•organizowanie spotkań rekrutacyjnych;
•pozyskiwanie ofert pracy dla uczniów i absolwentów szkoły.
Pracodawcy ( Świecie i okolice):
•współorganizowanie praktyk zawodowych dla uczniów
•współorganizowanie konkursów zawodowych;
•włączanie się w modyfikowanie programów nauczania;
•współorganizowanie szkoleń, seminariów zawodowych;
•organizowanie szkoleń, seminariów i staży zawodowych dla nauczycieli;
•zatrudnianie absolwentów SBI;
Plan realizacji treści związanych z doradztwem zawodowym dla Branżowej Szkoły I Stopnia
w danym roku szkolnym 2023/24
Klasa I BSI |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Samopoznanie zainteresowania, uzdolnienia, umiejętności, mocne i słabe strony, temperament. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Analiza własnego potencjału pod kątem planowania dalszej kariery zawodowej. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa II BSI |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy, miejsca wybranych praktyk |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Zasady efektywnego porozumiewania się, techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zasady autoprezentacji i przebiegu właściwej rozmowy kwalifikacyjnej. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
3 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Podmioty występujące na rynku pracy, sytuacja gospodarcza w regionie, lokalny rynek pracy, instytucje wspomagające proces poszukiwania pracy. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Klasa III BSI |
|||||
lp. |
Termin realizacji |
Rodzaj zajęć |
Temat zajęć |
prowadząca |
Przewidywane godziny lekcyjne |
1 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Cechy osobowości człowieka przedsiębiorczego oraz jak założyć własne przedsiębiorstwo od strony formalno – prawnej. |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
2 |
I półrocze |
Zajęcia grupowe |
Sposoby sporządzania dokumentów aplikacyjnych |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
3 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Specyfika lokalnego rynku pracy i analiza zmiany na nim zachodząca, formy aktywności zawodowej na rynku pracy, zawody które będą rozwijały się w przyszłości |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
4 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Sporządzanie Indywidualnego Planu Kariery |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
5 |
II półrocze |
Zajęcia grupowe |
Wybór szkoły branżowej II stopnia |
Izabela Kulczyk |
Do ustalenia |
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja, mapy myślowe- wspólne praca nad rozwiązaniem problemu,
Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – plakaty,
Metody audiowizualne - wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne,
Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne,
Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini - wykłady, pogadanki, debaty.
Wycieczki
spotkania i warsztaty z przedstawicielami firm związanych z poszczególnymi branżami
porady i konsultacje, również on-line
webinary, transmisje na żywo
wirtualne targi edukacyjne i pracy
Przykładowe treści w zakresie doradztwa zawodowego realizowane na wybranych przedmiotach ogólnych
i zawodowych
Nauczyciele zajęć komputerowych, informatyki, programiści: Uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą komputera. prowadzi naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych oraz elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół ponadpodstawowych, wyjaśnia organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem, uczy komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych. Prezentuje sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym. Wdraża do pracy zespołowej w ramach projektu, pokazuje sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.
Nauczyciele języków obcych, w tym języka obcego zawodowego: Zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie). Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu. Uczą przygotowywać dokumenty aplikacyjne, rozmowy z klientem, prowadzenia dokumentacji w miejscu pracy.
Nauczyciele biologii, ochrony środowiska: Omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach. Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się. Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej. Zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia.
Nauczyciele, historii, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa: Informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania. Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa. Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, służbami mundurowymi, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka, żołnierza, policjanta itp. Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie. Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie). Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej. Uczą tworzenia drzewa genealogicznego. Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego i obronnego kraju.
SŁOWNIK POJĘĆ:
.DORADZTWO ZAWODOWE: świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.
PORADNICTWO ZAWODOWE:długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.
ORIENTACJA ZAWODOWA: (a właściwie orientacja szkolna i zawodowa lub szerzej –orientacja edukacyjna i zawodowa) to wszelkie oddziaływania wychowawcze i informacyjne, mające na celu umożliwienie podjęcia właściwej decyzji o wyborze zawodu, decyzji uwzględniającej zarówno zainteresowania i predyspozycje danej osoby, jak i potrzeby rynku pracy. Na orientację zawodową składa się więc: wiedza o zawodach i o psychofizycznych wymaganiach związanych z ich wykonywaniem; indywidualna ocena zainteresowań i własnych predyspozycji, wiedza o sposobie zdobywania kwalifikacji w wybranym zawodzie, rozeznanie w potrzebach rynku pracy w danym kraju.
INFORMACJA ZAWODOWA: zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.
INFORMACJA EDUKACYJNA: zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO: ma na celu koordynację działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru 6zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Szkolny system doradczy określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działania, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty oraz metody pracy.
ZAWÓD: wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie.
Ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
Ewaluacja służy ocenie skuteczności funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, odnosi się do wszystkich działań kierowanych do młodzieży, rodziców jak i Rady Pedagogicznej. Aby działania z tego zakresu były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych przeprowadzane będą badania ankietowe wśród adresatów doradztwa zawodowego w szkole, które pozwolą ocenić adekwatność zaplanowanych i przeprowadzonych działań.
Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 14.09.2023r.
Komentarze
Prześlij komentarz